حل مشکل گروه خونی در عمل پیوند اعضا

افرادیکه به دلیل شرایطی خاص بیمار هستند و نیازمند به اعضای بدن افراد دیگر برای زنده ماندن هستند باید مدتی طولانی در انتظار فرد اهداکننده‌ای که گروه خونی وی با آنها سازگار است، بمانند حال محققان کانادایی از روشی خبر داده‌اند که می‌تواند گره گشای این مشکل باشد.

به گزارش ایسنا، یافته‌های مطالعه جدید محققان کانادایی می‌تواند برای گیرندگان پیوند به ویژه کسانی که دارای گروه‌های خونی نادر یا سایر عوامل فیزیکی هستند که این موضوع زمان حضور در لیست انتظار را برایشان افزایش می‌دهد، امیدوار کننده باشد.

تیمی از دانشمندان کانادایی در مطالعه اخیرشان ثابت کرده‌اند امکان تبدیل ایمن گروه خونی در اندام‌های اهداکننده برای عمل پیوند پیوند وجود دارند که این موضوع نه تنها انتظار را برای بیماران کوتاه‌تر می‌کند، بلکه مرگ و میر را نیز کاهش می‌دهد.

در حال حاضر، در میان سایر عوامل، بیماران با اهداکننده بر اساس گروه خونی سازگار، مطابقت داده می‌شوند که در بسیاری از موارد این ناسازگاری در گروه خونی می‌تواند زمان انتظار را برای دریافت کنندگان بسیار طولانی‌تر کند.

گروه خونی افراد با وجود آنتی ژن در سطح گلبول‌های قرمز بدن آنها تعیین می‌شود. مطالعه محققان نشان می‌دهد که گروه خونی A دارای آنتی ژن B، A دارای آنتی ژن B و AB نیز هر دو را دارد اما O هیچ کدام از آنها را ندارد.از آنجایی که آنتی ژن های A و B در سطح رگ های خونی بدن، از جمله رگ های موجود در اندام‌های سالید وجود دارند، اگر اندامی به فردی با گروه خونی متفاوت از آنها داده شود، احتمالا رد می‌شود.

دکتر سایپل گفت: اگر شخصی به من مراجعه کند که بسیار بیمار است و به عنوان مثال از گروه خونی O است و پیشنهاد اهداکننده B یا A برای پیوند دریافت می‌کند، نمی‌توانم آن بیمار را برای پیوند آماده کنم و آن بیمار نیز ممکن است قبل از اینکه عضو دیگری به او پیشنهاد شود، جان خود را از دست دهد.

به گفته دکتر “آیژو وانگ” (Aizhou Wang) بیماران با گروه خونی O به طور متوسط ​​دو برابر بیشتر از بیمارانی که از نوع گروه خونی A هستند برای دریافت پیوند ریه منتظر می‌مانند. این بدان معناست که بیمارانی که از گروه خونی O هستند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.

بیماری که از گروه خونی O یا B است و نیاز به پیوند کلیه دارد، به طور متوسط ​​۴ تا ۵ سال صبر خواهد کرد در حالی که این زمان برای گروه خونی A یا AB دو تا سه سال است.

برای آزمایش اینکه آیا خنثی کردن گروه خونی می‌تواند این مشکل را حل کند یا خیر ، دکتر سایپل و تیمش آزمایشی را بر روی ریه‌های انسان در آزمایشگاه خود انجام دادند.

ریه‌های انتخاب شده برای پیوند از اهداکنندگان نوع A مناسب نبودند.به همین منظور آنها برای اصلاح در یک سیستم به نام” Ex Vivo Lung Perfusion System” (EVLP) قرار گرفتند. به منظور پاکسازی آنتی ژن‌ها از سطح اندام و مفید ساختن آن در سطح جهانی، تیم تحقیقاتی یکی از ریه‌ها را با گروهی از آنزیم‌هایی که در سال ۲۰۱۸ توسط دکتر استفان ویترز استاد بیوشیمی دانشگاه بریتیش کلمبیا، شناسایی شده بود، مورد درمان قرار دادند. باقی ریه‌ها دست نخورده باقی ماندند. هنگامی که ریه‌ها با این آنزیم درمان شدند، محققان آنها را با افزودن گروه خونی O به سیستم ELVP برای تقلید از پیوند ناسازگار آزمایش کردند. ریه‌های درمان شده به خوبی قابلیت پیوند داشتند در حالی که ریه‌های درمان نشده علائم رد پیوند را نشان می‌دادند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا