ترامپ: من بودم فاجعه اوکراین رخ نمی‌داد / پوتین باهوش است و غرب احمق

به گزارش شهرپنج، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا شنبه در کنفرانس محافظه کاران موسوم به “سی پک” در فلوریدا حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد و گفت که برای اوکراینی‌ها دعا میکند. به نظر میرسد لحن او به نسبت هفته قبل که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تجلیل کرده بود، تغییر کرده است.

صحبتهای ترامپ ساعاتی پس از آن مطرح شد که ایالات متحده و متحدانش از تحریم‌های جدید گسترده علیه روسیه خبر دادند. ترامپ در صحبت‌هایش به جو بایدن، رئیس کنونی کاخ سفید تاخت و دوباره اشاره‌ای به احتمال نامزدی خودش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ داشت.

ترامپ که قبلا با توصیف پوتین به عنوان “باهوش و بسیار زیرک”، انتقاد برخی از جمهوریخواهان را هم برانگیخته بود، این بار با اوکراینی‌ها همدردی کرد و با ستودن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، او را که در کی‌یف مانده است، “شجاع” توصیف کرد.

ترامپ گفت: حمله روس‌ها به اوکراین وحشتناک است، یک قساوت و تخطی. ما برای مردم اوکراین دعا می‌کنیم. خدا همه آنها را حفظ کند.

این رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت که پوتین از “ضعف” بایدن برای حمله به اوکراین استفاده کرد. او همچنین این حمله را به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا مرتبط کرد و گفت پیروزی بایدن با تقلب به دست آمد.

ترامپ گفت: همانطور که همه درک میکنند، این فاجعه وحشتناک هرگز رخ نمیداد، اگر که در انتخابات ما تقلب نمیشد و اگر که من رئیس جمهور بودم. در نوامبر ۲۰۲۴، آنها (دموکراتها) متوجه قضیه خواهند شد. ما دو بار این کار را کردیم و دوباره هم این کار را میکنیم (پیروزی در انتخابات). ما آن را برای دومین و برای سومین بار هم انجام میدهیم.

ترامپ همچنین به حمله روسیه به گرجستان در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پسر و تصرف کریمه در دوران ریاست باراک اوباما اشاره کرده و گفت: من تنها رئیس جمهوری در قرن بیست و یکم هستم که در دورانش روسیه به کشور دیگری حمله نکرد.

دونالد ترامپ با اشاره به صحبتهای پیشینش درباره ستودن پوتین، گفت درست میگفته که او باهوش است چون او از دیگر رهبران جهان و ناتو زرنگتر است. او گفت: مشکل اصلی این است که رهبران ما بی عقل و کند ذهن هستند. بسیار ابله.

کمیته ملی دموکراتیک از اظهارات ترامپ انتقاد کرد و در بیانیه‌ای گفت: رئیس جمهور شکست خورده پیشین، از سخنرانی در سی پک استفاده کرد تا تمجید بی شرمانه از پوتین را بیشتر کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم شنبه در مصاحبه‌ای به سخنان ترامپ درباره “باهوش” بودن پوتین واکنش نشان داد و آن را به تمسخر گرفت. او گفت: همانقدر به حرف ترامپ که پوتین را “باهوش” میخواند، اطمینان دارم که خودش را “باهوش و باثبات” می‌نامد.

ترامپ در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه کار موسوم به سی پک که امروز یکشنبه به پایان میرسد، همچنین گفت: جهان، جای مسالمت آمیزی بود چون آمریکا قوی بود. واشنگتن قبلا باهوش و زیرک و قدرتمند بود اما اکنون ما یک کشور مزخرف و احمق هستیم.

ترامپ تاکید کرد که در دوران ریاستش، روسیه به آمریکا “احترام” میگذاشت اما جو بایدن “ضعیف و به شدت بی کفایت” است و این به تبعات غیر قابل پیش بینی منجر شده است. او گفت: از زمان جنگ جهانی دوم، جهان این چنین هرج و مرج نبوده است. پوتین پس از خروج رقت انگیز آمریکا از افغانستان، تصمیم به حمله به اوکراین گرفت. خبرنگاران از من میپرسند که آیا رئیس جمهور پوتین باهوش اشت؟ به آنها گفتم بله البته که باهوش است. برعکس آن، کشورهای ناتو باهوش که نیستند هیچ، بلکه متضاد باهوش هستند.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت: تحریم‌های ضد روسیه “یک بیانیه ضعیف” هستند چون مسکو سال‌هاست که با تحریمها زندگی میکند و به سراغ دیگر کشورها، مثلا چین میرود.

او افزود: مشکل این نیست که پوتین باهوش است، مشکل اصلی این است که رهبران ما ابله هستند. پوتین، بایدن را به بازی گرفته است و اگر من رئیس جمهور بودم، هرگز این اتفاق نمی‌افتاد چون من راحت میتوانستم جلوی این حماقت را بگیرم.

دونالد ترامپ همچنین در مصاحبه با فاکس نیوز دیجیتال هشدار داد که حمله چند جانبه روسیه به اوکراین ممکن است به “جنگ جهانی” منجر شود و دولت بایدن باید “کارهایی بیشتر از اعمال تحریمها” برای متوقف کردن پوتین انجام دهد.

وقتی از او پرسیده شد که آیا پیامی برای پوتین دارد، گفت: پیامی ندارم. فقط اینکه فکر میکنم شرم آور است که این اتفاق می‌افتد. این چیزی است که نباید ادامه یابد. هزاران تن از مردم…. منظورم این است که این میتواند به منطقه بسیار بزرگتری از این کشیده شود. این میتواند به دیگر کشورها برسد و میتواند منجر به جنگ جهانی شود. شما هرگز نمی‌دانید که چگونه یک جنگ جهانی شروع می‌شود. شما هرگز فکر نمی‌کنید که یک جنگ از آن بیرون بیاید. این یک دوره بسیار خطرناک برای ملت ما، برای کشور ماست.

در همین حال، ترامپ به فاکس نیوز دیجیتال گفت که چین با تهاجم روسیه به اوکراین، با توجه به آرزوهایش برای تصرف تایوان، جسور شده است. او گفت: من فکر میکنم که چین به هر حال این کار را انجام میدهد.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا همچنین به “راهی” که دولت بایدن نیروها و تجهیزات نظامی ایالات متحده را از افغانستان خارج کرد، اشاره کرده و آن را “تسلیم” خواند. او گفت: بیرون رفتن چیز خوبی بود. من تعداد نیروها را به دو هزار سرباز رساندم. ما قرار بود با قدرت و عزت بیرون بیاییم، اما برای بیرون آوردن سربازان و ارتش بزرگ، اول ما ارتش و تفنگداران دریایی خود را بردیم. ابتدا آنها را بیرون آوردیم تا این کار را انجام دهیم و آمریکاییها را پشت سر جا گذاشتیم، افراد دیگر را پشت سر گذاشتم، ۸۵ میلیارد دلار تجهیزات را جا گذاشتیم. واقعاً فکر میکنم که این جزو شرم آورترین، یکی از بدترین لحظات در تاریخ کشور ما بود. و رئیس‌جمهور شی جینپینگ و پوتین، آن‌ها را تماشا کردند و فکر می‌کنم احتمالاً ایده‌هایی به ذهنشان خطور کرده است که قبل از دیدن آن نداشتند، زیرا به ‌شدت نامناسب بود.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا