کشف معمای ارتباط فشار خون بالا با این بیماری

دانشمندان مدت ها متوجه این شده بودند که بسیاری از مبتلایان به فشار خون بالا از مشکل بالا بودن قند خون و دیابت هم رنج می برند اما تاکنون به علت اصلی این ارتباط نرسیده بودند اما در یافته های اخیر موفق به کشف این معما شدند.

بررسی ها نشان می دهد که یک سلول پروتئینی کوچک شبیه «گلوکاگون پپتید-1» (GLP-1) هم کنترل فشار خون و هم کنترل قند خون را در بدن بر عهده دارد. یکی از استادان مرکز تحقیقات قلب در دانشگاه «اوکلند» معتقد است که ما از مدت ها قبل می دانستیم که فشار خون و دیابت به نوعی با هم مرتبط اند و در نهایت موفق به کشف عامل آن شدیم و با این کشف می توانیم راهکارهای درمانی جدیدی را در پیش بگیریم.

پرئوتئین GLP-1 پس از غذا خوردن از دیواره روده ترشح شده و باعث تحریک ترشح انسولین از پانکراس به منظور کنترل میزان قند خون پس از صرف غذا می شود. این مسئله پیش از این هم مشخص شده بود، اما به گزارش سیناپرس، بخش ناشناخته ماجرا این است که GLP-1 علاوه بر این کار، ارگان حسی کوچکی را موسوم به جسم کاروتید در ناحیه گردن را هم تحریک می کند.

گروهی از محققان دانشگاه بریستول از روش توالی یابی RNA برای بررسی تمام پیام های بیان شده در ژن ها در جسم کاروتید موش های سالم یا مبتلا به فشار خون بالا استفاده کردند. این کار باعث کشف گیرنده ای شد که پروتئین GLP-1 ترشح شده در جسم کاروتید را شناسایی می کند اما میزان این پروتئین در موش های مبتلا به فشار خون بالا کم تر است.

جسم کاروتید، نقطه ای است که پروتئین GLP-1 برای کنترل قند خون و فشار خون به طور همزمان وارد عمل می شود. این کار از طریق سیستم عصبی هماهنگ می شود که توسط جسم کاروتید به آن فرمان می دهد. به گزارش سیناپرس، به همین دلیل، مبتلایان به فشار خون بالا و دیابت در معرض بیماری های قلبی قرار دارند.

حتی به رغم مصرف دارو، شمار زیادی از بیماران این ریسک را دارند چرا که داروها تنها علائم را درمان می کنند نه علل بروز فشار و قند خون بالا را.

محققان بر این باورند که کنترل فشار خون در بیماران دیابتی دشوار است بنابراین، طبق یافته های صورت گرفته، با تزریق این پروتئین به این بیماران، می توان قند خون و فشار بالا را همزمان درمان کرد.

داروهایی که گیرنده GLP-1 را هدف قرار می دهند، به طور گسترده ای در دسترس است که برای درمان دیابت به کار می رود. البته این داروها علاوه بر کاهش قند خون، می توانند فشار خون را هم کاهش دهند. این قبیل داروها با اثربخشی روی جسم کاروتید، با اثرات ضد فشار خون مقابله می کنند.

به گزارش ،البته GLP-1 شروع کار است و محققان عوامل دیگری را هم پیدا کردند که منجر به کشف عوامل جدیدی می شوند که می تواند به کشف داروهای جدیدتر در اینده ای نزدیک کمک کنند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا