مذاکره وزرای خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیای ترکیه: پیشرفتی برای آتش بس حاصل نشد

به گزارش شهرپنج، سرگئی لاوروف و دیمیتری کولبا، وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین در پایان نشست سه جانبه آنتالیا که به ابتکار آنکارا و با حضور مولود چاووش اوغلو، رئیس دیپلماسی ترکیه برگزار شد در دو کنفرانس خبری مجزا روبروی خبرنگاران نتایج گفتگوهای انجام شده را تشریح کردند.
کولبا: برای برقراری آتش‌بس پیشرفتی حاصل نشد
دیمیتری کولبا در این خصوص تاکید کرد که برای اهداف بشردوستانه و کمک به ایجاد دالان‌های انسانی برای تخلیه شهروندان کشورش از مناطق نبرد در این نشست شرکت کرده اما سرگئی لاوروف، همتای روس وی تعهد خاصی در این زمینه نداد و هرگونه تصمیم‌گیری برای بهبود شرایط انسانی را به مقامات مسئول در کشورش و در میادین نبرد ارجاع داد.
وزیر امور خارجه اوکراین همچنین تاکید کرد که در زمینه برقراری آتش‌بس فوری در این ملاقات پیشرفتی حاصل نشد و آقای لاوروف در این زمینه نیزتصمیم‌گیری را به مقامات ذی‌صلاح در مسکو ارجاع داد.
دیمیتری کولبا در پایان یادآور شده که حاضر است برای تلاش در جهت پایان دادن به جنگ و رنج مردم کشورش و نیز آزادسازی اوکراین از اشغال روسیه بار دیگر در همین قالب گفتگویی با همتای روس خود داشته باشد.
وزیر خارجه روسیه: اوکراین و کشورهای حامی آن باید مسئولیت اقداماتشان را بپذیرند
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پایان نشست سه جانبه در آنتالیای ترکیه از ادامه مذاکره با اوکراین استقبال کرد و تاکید کرد که گفتگوها باعث خواهد شد «راه حلی برای بحران در منطقه» پیدا شود.
وی همچنین گفت که عملیات نظامی «مطابق برنامه» پیش می رود. آقای لاوروف کشورهای غربی را متهم کرد که با در اختیار گذاشتن «هزاران راکت انداز» به اوکراین، هواپیماهای غیرنظامی را تهدید می‌کنند. او گفت که مناقشه با اوکراین «ممکن است سال‌ها طول بکشد.»
سرگئی لاوروف سپس ضمن تاکید بر ادامه گفتگوها برای حل بحران موجود تحویل سلاح از سوی کشورهای غربی به کی‌یف را «بسیار خطرناک» خواند.
لاوروف گفت: «ما قصد نداریم به کشور دیگری حمله کنیم. تهدید مستقیم علیه روسیه وجود داشت و سال‌ها درباره این موضوع صحبت کرده بودیم. شرایط در دونتسک و لوهانس نشان می‌دهد که حمله و تجاوز از ماه‌ها پیش تدارک دیده شده بود.»
وی در ادامه سخنانش گفت: «آزمایشگاه‌های اوکراین تحت حمایت مالی آمریکا در حال توسعه سلاح بیولوژیک هستند. آمریکایی‌ها اقداماتی انجام دادند که به تولید سلاح بیولوژیک در اوکراین بیانجامد. ما نمی‌توانیم چشمانمان را بر روی عملیات پنهانی آنها ببندیم.»
وزیر خارجه روسیه همچین تاکید کرد که اوکراین و «کشورهایی که از آن دفاع می‌کنند» باید «مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند.»
لاوروف در پاسخ به سوالی درباره حمله به بیمارستان کودکان در ماریوپول گفت: «روسیه در شورای امنیت با سند و مدرک نشان داد که چه حرکاتی باعث شد حمله کنیم، نشان دادیم که از چند روز پیش بیمارستان تخلیه و به یک پایگاه نظامی تبدیل شده بود.»
وی همچین در این خصوص افزود که زایشگاه ماریوپل به پایگاهی برای ملی‌گرایان اوکرانی تبدیل شده بود.
انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا