معاون وزیر راه و شهرسازی: در راستای شعار سال، خانه‌های باکیفیت و ارزان می‌سازیم

به گزارش شهرپنج، محمود محمودزاده اظهار کرد: در حوزه مسکن می‌توان اقدامات مهمی را در تحقق شعار سال مبنی بر «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» انجام داد که در قالب صنعتی‌سازی ساختمان و ارتقای فناوری این حوزه صورت می‌گیرد.

سه مشخصه کیفیت، سرعت و قیمت مورد توجه است

او افزود: افزایش عمر مفید ساختمانها، استفاده از انرژی‌های پاک و هوشمندسازی از مواردی است که در طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه قرار دارد. از مدتی پیش این موضوع به فراخوان گذاشته شده و از شرکت‌هایی که در حوزه صنعتی‌سازی امکان فعالیت داشتند درخواست شد سه مشخصه را در به‌کارگیری تکنولوژی‌ای که دارند در حوزه مسکن حمایتی استفاده کنند.

محمودزاده در توضیح این سه مشخصه گفت: در حوزه صنعتی‌سازی، کیفیت، سرعت و قیمت تمام شده بسیار مهم است. در بحث کیفیت نیازمند این هستیم با این حجم ساختمان‌سازی که مورد نیاز است تحولاتی در کشور ایجاد کنیم. از نظر شیوه اجرا، اقتصادی بودن طرح، کیفیت، اطمینان بیشتر از عمر ساختمان، مقاومت در برابر حوادث و رفاه بیشتر برای بهره‌برداران برنامه‌ریزی شده است.

سرعت ساختمان‌سازی باید از ۲ سال به کمتر از سال برسد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حوزه سرعت هم قصد داریم از سنتی‌سازی به سمت صنعتی‌سازی برویم. پروژه‌ای که به صورت سنتی ساخته می‌شود بین ۱.۵ تا ۲ سال زمان می‌برد که تلاش می‌کنیم این زمان را به کمتر از یک سال کاهش دهیم. در این خصوص با صاحبان تکنولوژی و سرمایه گذاران صحبت کرده‌ایم.

او مساله مهم دیگر را قیمت تمام شده دانست و گفت: تا کنون اکثر شرکتهایی که فناوری خود را در حوزه ساختمان معرفی کرده‌اند تا قیمت تمام شده طرحهای آنها بیش از قیمت ساخت‌وساز سنتی است. البته در بلندمددت از نظر مصرف انرژی، سرعت ساخت و میزان هزیه جبران می‌شود. ولی از آن‌جا که باید توان جامعه مخاطب طرح نهضت ملی مسکن را در نظر بگیریم قیمت تمام شده باید به حداقل برسد.

به گفته محمودزاده، اصرار وزارت راه و شهرسازی این بوده شرکت‌هایی که فناوری ارایه می‌دهند جنبه‌ اقتصادی را مدنظر داشته باشند. با توجه به صرفه مقیاس، پیش‌خرید چهار ساله را ایجاد کنند که قیمت تمام شده را کاهش دهند. به طور مثال باید خط تولیدی در یک کارخانه ایجاد شود تا هزینه تولید کاهش پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: اگر یک شرکت که خط تولید ایجاد کرده، سالیانه ۱۰ هزار واحد مسکونی احداث کند بعد از مثلا پنج سال، طرح اقتصادی می‌شود. ولی اگر برای یک سال تولید کند و سال آینده مشخص نباشد که فروش دارد یا ندارد سرمایه‌گذاری مقداری با ریسک مواجه می‌شود. بنابراین بنا شد تا پایان دولت تضمین خرید یا پیش‌خرید به سرمایه‌گذاران داده شود که برای چهار سال هزینه‌های سربارشان قابل سرشکن است.

تعداد ۵۸۶ شرکت ساختمانی تاییدیه فنی دارند

محمودزاده خبر داد: تا الان ۵۸۶ شرکت درخصوص محصولات مختلف حوزه فناوری ساختمان تاییدیه فنی گرفته‌اند. ما جلساتی با برخی از این گروه‌ها داشتیم و هنوز ادامه دارد. حتما در سال جدید این موضوع بسیار فعال‌تر از قبل و به صورت یک موضوع اصلی در وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا