جایگاه صنایع بانکی و بیمه‌ای در اقتصاد ایران

هدایت و مدیریت نقدینگی امروز در کشور موقعیتی است که دو نهاد بانک و بیمه برای سودآوری خود به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید در تلاش برای طراحی محصولات و متناسب‌سازی بازاری آن باشند. مشروط و منوط کردن به مالکیت یک بانک اختصاصی توسط یک شرکت بیمه و بالعکس، کمکی به بازار پول و پیشرفت جامعه اقتصادی مدنی در ایران نمی کند.

به گزارش شهرپنج، الگوهای جهانی نشان می‌دهد که بانک و بیمه اجزای لاینفک بازار پول هستند، اما شرط لازم برای موفقیت بازار پول در ترکیب این دو در یک قالب سازمانی، نیست. فارغ از الگوهای جهانی این ساختار اقتصادی با ماموریت و قصد ایجاد و توسعه نهادهای مالی در دنیا، انتظار و جذابیت این سرمایه‌گذاری اولا دسترسی بانک‌ها و بیمه‌ها به منابع مالی یکدیگر است.

بانک‌ها با مهم‌ترین ماموریت خود یعنی جذب سپرده‌های بانکی، مشتریان شرکت‌های بیمه یا به عبارتی بیمه‌گزاران را فرصتی در تقویت بخش سپرده‌های بانکی از محل حق بیمه‌های دریافتی می‌دانند. شرکت‌های بیمه نیز بانک را منبعی سرشار از حجم نقدینگی برای تامین پول، در زمان بروز خسارات احتمالی می‌دانند.

بنگاه‌های اقتصادی با انواع ریسک‌ها روبرو هستند و مدیران باید تدابیری اتخاذ نمایند تا بتوانند از ریسک‌ها دور شوند. برخی از فعالان معتقدند تا مدیریت ریسک اساس فعالیت توسعه‌ای بانک‌ها و بیمه‌ای ها می‌باشد و منابع بانک‌ها با حداقل ریسک به صورت مستمر در اختیار بنگاه ها قرار بگیرد.

بانک‌ها در توسعه کارآفرینی در قالب طراحی چارچوب مشخص برای حمایت مالی از کارآفرینان و ایجاد واحدهای سرمایه خطرپذیر وابسته به بانک‌ها و یا با حمایت مالی بانک‌ها می توانند نقش مهمی ایفا کنند. حمایت مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری از ایده‌ های نو و شرکت‌های دانش‌بنیان و حرکت در جهت دانش‌بنیان‌کردن بیشتر صنعت بانکداری کشور خصوصاً از طریق رشد بانکداری الکترونیک و بانکداری‌ مجازی از برنامه‌های تدوین‌شده توسط فعالان این دوصنعت در همایش اقتصاد مقاومتی است که در صورت به‌کارگیری دقیق و منسجم در تعامل میان بانک و بیمه می‌توان به عنوان الگویی در توسعه پایدار اقتصادی استفاده کرد.

در حالی که در اقتصادهای در حال توسعه و پیشرفته نقش صنعت بیمه تعیین‌کننده است و بدون به کارگیری آن، تحولات شگرف اقتصادی تحقق نمی‌یابد، در کشورمان بیمه هنوز از جمله انتظارهای ملی تحقق نیافته است.

تاثیر صنعت بیمه بر اقتصاد کلان در کشورها انکار‌ناپذیر است. برای تحول و توسعه اقتصادی و زمینه‌سازی برای فعالیت مردم و واگذاری کارهای مردم به خودشان، یکی از زمینه‌هایی که باید فراهم شود به طور یقین امنیت است؛ امنیت قضایی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی و… شکی نیست که صنعت بیمه می‌تواند مهم‌ترین امنیت، یعنی امنیت اقتصادی را فراهم آورد و از این رو بستر مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی مردم مهیا کند.

بررسی سال‌های اخیر نشان می‌دهد پس از طرح موضوع خصوصی شدن صنعت بیمه، اقبال زیادی از سوی بانک‌ها برای تاسیس بیمه‌های اختصاصی وجود داشت و با ظهور شرکت‌های بیمه خصوصی، آنهایی که با سرمایه‌گذاری غیربانکی به وجود آمده بودند به فکر تاسیس بانک با سرمایه‌گذاری اختصاصی برآمدند.

ریسک رکود مطالبات صنعت بانک می‌تواند با بیمه‌های اعتباری جبران شده و بانک‌ها را از ریسک خارج کرده و بدین ترتیب قدرت وام‌دهی بانک‌ها را افزایش دهد. البته توقف و یا کم‌کاری هر بنگاه می‌تواند موجب ایجاد زنجیریه کم‌کاری در بنگاه‌های دیگر شود. از این‌رو بنگاه‌ها باید خود را از ریسک دور کنند .

ایران کشوری غنی از منابع خدادادی معدنی، نفتی، کشاورزی و محصولات فراوری شده از این محل‌ها است. اتکا به اقتصاد نفتی در برهه‌های زمانی خاص امکانپذیر است، اما باید تمامی ظرفیت‌های موجود را در مسیر تامین نیاز داخل و درآمدزایی حاصل از صادرات به کار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا