اختصاص ۵۰۰۰ هکتار از سطح باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز

شهر پنج/سیستان و بلوچستان مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: پنج هزار هکتار از سطح باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش‌از سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.

به گزارش ایسنا- اردشیر شهرکی در بازدید از باغات موز جنوب استان افزود: این استان رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت موز در کشور را از آن خود کرده است.

وی با بیان اینکه برداشت موز در سیستان و بلوچستان در طول سال انجام می‌شود گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود ۱۵۰هزار تُن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف داخل استان و کشور شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان‌های چابهار، کنارک و سرباز بیشترین سطح زیر کشت موز این استان را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی براساس آمار جهاد کشاورزی، امسال حدود ۱۵۰ هزار تن موز در اراضی جنوبی سیستان و بلوچستان تولید و به بازار عرضه خواهد شد که نشان می دهد با واردات حدود ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن موز در سال، ۲۰ درصد نیاز کشور از این محل تامین می شود.

وی لظهار کرد: این بدان معناست که ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن موز از محل واردات و نزدیک ۱۵۰هزارتن از محل تولید داخلی است.

فرماندار دشتیاری هم گفت: در سال ۷۲، طرح شش هزار هکتاری کشاورزی باهوکلات آماده شده که ۴۵۰هکتار از این اراضی به کشت موز اختصاص داده شده است.

عفتی گفت: موز یکی از گونه های گیاهی است که نیاز مداوم به آب دارد و نبود منابع آبی پایدار باعث کاهش سطح زیر کشت این محصول می شود.

وی افزود: این طرح دارای حق آبه مشخص از سد پیشین است که پیگیر هستیم تا با تخصیص این حق آبه سطح زیر کشت موز را در این شهرستان از ۵۰ هکتار فعلی به ۴۵۰ هکتار در سال های آتی افزایش دهیم.

فرماندار دشتیاری خاطر نشان کرد: براساس سند توسعه سواحل مکران و سند آمایش شهرستان دشتیاری، بخش باهوکلات یکی از پهنه های با ارزش کشاورزی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا