طرح “خوانا” در ۳۶ مدرسه چابهار اجرایی شده است

“محسن اسکانی” روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار شهر پنج اظهار داشت: باید به دانش‌آموزان، مسئولیت‌پذیری را آموزش دهیم و نهادینه شدن مدرسه‌محوری و بهره‌گیری از جدیدترین یافته‌های علمی برای آموزگاران مقطع ابتدایی و سایر مقاطع، تحولی شگرف در تحولات آموزشی رقم خواهد زد.

وی یادآور شد: طرح خوانا از آواخر سال گذشته در چابهار اجرایی شده و هم‌اکنون ۲۰۴ معلم در ۳۶ مدرسه چابهار، به عضویت این طرح درآمده‌اند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش چابهار به اهداف این طرح اشاره کرد و ادامه داد: دانش‌آموزان باید به مرحله‌ای فراتر از روخوانی درس‌ها برسند و هنگامی که متنی را می‌خوانند پیام آن متن را هم به خوبی درک کرده واستدلال‌های منطقی در ذهنشان ایجاد شود که در طرح خوانا به این موارد مهم توجه شده است.

“محمود اربابی” کارشناس طرح خوانا در آموزش و پرورش چابهار نیز در این باره بیان داشت: دانش‌آموزان در مرحله “گوش دادن” باید یاد بگیرند که فعالانه به مطالب ارائه شده گوش بدهند و نظرات و دیدگاه‌ها را متوجه شوند و در طرح خوانا به خوبی این مورد تشریح شده است و آموزگاران باید به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی از آموزگاران مقطع ابتدایی خواست در طرح خوانا مشارکت حداکثری داشته باشند تا روش تدریس به‌روز و ارتباط‌گیری صحیح و موثری را با دانش‌آموزان خصوصا در دوران کرونا داشته باشند.

“طوبی دلارامی” که به عنوان یکی از مدیران باتجربه و از محققان مطرح این حوزه در شهرستان چابهار شناخته می‌شود اظهار داشت: در فصل مهارت‌های زندگی باید چهار مهارت اساسی زندگی ( ادب، صداقت، عزت نفس و مسئولیت‌پذیزی) در دانش‌آموزان با رویکردهای سواد زندگی، نهادینه شود چراکه موضوع فقط تدریس نیست و باید دانش‌آموزان را به سمت و سویی سوق دهیم و به گونه‌ای فرهنگ زندگی را نهادینه کنیم که بتوانند در شناخت خرده فرهنگ‌ها از مقطع ابتدایی موفق باشند.
وی ادامه داد: مهارت‌های زندگی باید برای دانش‌آموزان، مهارت تلفیقی مدرسه‌محور و درنهایت جامعه‌محور باشد و در این صورت می‌توانیم دانش‌آموزان مسئولیت‌پذیری را وارد جامعه کنیم و این امر زمانی محقق خواهد شد که خانواده نیز در کنار مدرسه و مدرسه در کنار اجتماع در راستای رسیدن به یک هدف گام بردارند.
“احمد علی سرحدی” معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش وپرورش چابهار که بیش از۲۵ سال در آموزش و پرورش سابقه مدیریتی و معلمی دارد در این خصوص گفت: بحث داستان‌گویی اگر با زبانی قابل فهم بیان شود و همراه با داستان‌های اجتماعی و قرآنی باشد می‌تواند در ذهن دانش‌آموز تداعی شده و ارتباط کلامی ارتباطی سازنده‌ای ایجاد شود.
وی با تاکید براینکه محتواها و داستان‌ها باید به زبانی کودکانه بیان شود تصریح کرد: دانش‌آموزان باید بتوانند در جامعه مطالب و خواسته‌های خود را بیان کنند.

“عبدالمجید شیخ زاده” یکی از مدیران مدارس چابهار و فارغ‌التحصیل رشته تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت هم اضافه کرد: “نوشتنِ” دانش‌آموز باید فراتر از رونویسی باشد. دانش‌آموز باید احساسات، نظرات وایده‌های کاربردی را بنویسد و داستان نویسی کوتاه را یاد بگیرد.

به گفته وی، با تداوم تکالیف مهارت‌محور هدف از آموزش مهارت نوشتن این است که دانش آموز بتواند با توجه به پایه تحصیلی خود با بهره‌گیری از کلمات و واژه‌های مناسب “نظر، دیدگاه و احساس” خود را به بهترین شکل ممکن در قالب داستان نویسی، گزارش نویسی و نوشتن متون ادبی ارائه دهد.

۲۸ هزار و ۲۲۵ دانش‌آموز مقطع ابتدایی در ۱۳۰ مدرسه چابهار مشغول تحصیل هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا