یک ایرانی در بین متهمان فساد و تبانی در فوتبال بلژیک

دفتر دادستانی فدرال بلژیک اعلام کرد که قصد دارد ۵۶ فرد و یک شرکت تجاریِ مظنون در پرونده گسترده فساد و کلاه‌برداری در فوتبال این کشور را محاکمه کند.

این پرونده فساد که موارد گسترده‌ای از پول‌شویی، اختلاس، جعل و کلاه‌برداری را شامل می‌شود دامن بزرگترین باشگاه‌های فوتبال بلژیک را گرفته و در صورت اثبات، می‌تواند شهرت و اعتبار برخی مسئولان سرشناس فوتبال این کشور از جمله یک مدیر ارشد ایرانی تبار را لکه‌دار کند.

سخنگوی دفتر دادستانی فدرال بلژیک در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت: «کیفرخواست موقتی علیه افراد مظنون در این پرونده صادر شده که البته حق اعتراض برای وکلای آنها فراهم است.»

دادگاه رسیدگی به این پرونده که به «عملیات صفر» یا «فوتبال گیت» شهرت یافته قرار است طی ماه‌های آینده در منطقه‌ هلندی زبان «فلاندر» واقع در شمال بلژیک برگزار شود.

این رسوایی برای نخستین بار سال ۲۰۱۸ برملا شد و طی آن ده‌ها تن از ایجنت‌ها یا مدیر برنامه‌های بازیکنان، بازیکنان، مدیران باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای (لیگ برتر بلژیک) به دست داشتن در فساد، تقلب و کلاه‌برداری متهم شدند.

بسیاری از کارگزاران و دست‌اندرکاران فوتبال بلژیک اکتبر سال ۲۰۱۸ در راستای همین پرونده به دادگاه احضار شدند و جلسات دادرسی متعددی برای روشن شدن بیشتر جزئیات اتهامات برگزار شد.

در این میان، پیش‌تر ۱۹ نفر به دست داشتن به فساد متهم شده بودند که ۹ نفر از آنها از جمله مُجی بیات (مجتی بیات) که گفته می‌شود بزرگترین آژانس نقل و انتقالات در فوتبال بلژیک را در اختیار دارد به اتهام پولشویی و فریب مالی تحت بازداشت قرار گرفتند.

فهرست افراد مظنون در این رسوایی به تدریج و به مرور زمان، بویژه با همکاری دژان ولکوویچ، ایجنتی که از او به عنوان «نادم و توبه‌کننده» در این پرونده یاد شده تکمیل شد.

ولکوویچ در ازای این همکاری با بازرسانِ تحقیقات مرتبط با پرونده این امکان را یافت تا برای تخفیفِ حکم حبس تعلیقی صادر شده علیه وی در سال ۲۰۲۱ وارد مذاکره شود.

تحقیقات درخصوص این پرونده طی سه سال گذشته عمدتا بر مواردی چون فریب و کلاه‌برداری در جریان ترانسفر (نقل و انتقالات) بازیکنان، اختلاس در پرداخت حقوق و دست مزدها و نیز دریافت پورسانت از کارگزاران و ایجنت‌های بازیکنان متمرکز بود.

منابع مطلع در گفتگو با خبرگزاری فرانسه به خصوص از جرائمی چون «جعل مدارک مکتوب» و «پولشویی»که مستلزم پیگرد قضایی است نام برده‌اند.

برخی از مظنونان در این پرونده نیز باید به خصوص در باره اتهام‌هایی چون دست داشتن در تبانی در دست کم دو مسابقه پاسخگو باشند.

به گزارش رسانه‌های بلژیکی، مُجتبی بیات از جمله کارگزاران و ایجنت‌های مظنون در این پرونده است که به همراه دست کم چهار مربی قرار است پرونده آنها به دادگاه کیفری ارجاع شود.

مجتبی بیات، ایرانی‌تبار و مالک سابق باشگاه شارلوا است، باشگاهی که اکنون مالکیت آن را مهدی بیات، برادر وی و از چهره‌های پرنفوذ فوتبال بلژیک در اختیار دارد.

در میان مربیان نیز نام ایوان لکو، سرمربی سابق تیم اف سی بروژ دیده می‌شود که سال ۲۰۱۸ به دست داشتن در پولشویی متهم شده بود.

نام کلوب بروژ، خنک، اندرلشت، شارلوا، استاندارد لیِژ، اف سی مشلان، لوکرن و چند باشگاه دیگر در این پرونده در میان موارد اتهامی به میان آمده است.

به نظر می‌‌رسد صدور حکم نهایی در خصوص این رسوایی بزرگ که تحقیقات آن از سه سال پیش آغاز شد «زلزله‌ای» را در فوتبال بلژیک رقم خواهد زد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا