صادرات بیش‌از ۲ میلیون تن کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان گفت: ارزش کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات این استان در هفت ماهه سالجاری ۸۶۷ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۷۷۶ دلار و از نظر وزنی ۲ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۹۵۵ تن بوده است.

به گزارش شهر پنج – محمدعلی خاشی به نقل گمرک استان افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۱۲ درصد و از نظر وزن ۲۷ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه آزاد، بازارچه پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان بوده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: از ابتدای سالجاری سه هزار و ۸۳۲ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۱۰۳ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۸۵۸ دلار به وزن افزون‌بر ۵۳۹ هزار و ۹۲۵ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۷۴ درصد، از نظر ارزش ۶۹ درصد و از نظر وزن ۲۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات سیستان و بلوچستان در این مدت سیمان و کلینکر، خرما، گاز، تخم گشنیز و سایر محصولات کشاورزی بوده و عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، افغانستان، عمان و امارات متحده عربی صادر شده‌ است.

خاشی با اشاره به صادرات کالاهای اظهارشده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرکات سیستان و بلوچستان در بازارچه‌های مرزی گفت: تعداد اظهارنامه ارائه شده ۲۳ هزار و ۹۳۶ فقره به ارزش ۷۶۳ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۹۱۸ دلار به وزن بیش از یک میلیون و ۹۳۰ هزارو ۳۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۴۴ درصد، از نظر ارزش ۷۸ درصد و از نظر وزن ۵۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده اقلام خروجی این صادرات شامل مشتقات نفتی، گاز، قیر، سیمان،کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، مواد غذایی مجاز و تره بار بوده است.

مدیرکل گمرک زاهدان به واردات قطعی سیستان و بلوچستان نیز اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تعداد ۲ هزار و ۸۰۷ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۷۳۷ میلیون و ۵۰۱ هزارو ۱۷۴ دلار به وزن یک میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۲۷ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۳۳ درصد، از نظر ارزش ۵۷ درصد و از نظر وزن ۴۱ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: عمده اقلام وارداتی سیستان و بلوچستان شامل برنج، گندم، ذرت و جو دامی، انبه، شکر، کنجد، لوازم یدکی، نارنگی، موز و دام زنده بوده که این اقلام از کشورهای روسیه، آلمان، دانمارک، پاکستان، هند، امارات متحده، تایلند و چین وارد شده است.

خاشی با اشاره به خدمات مسافری از طریق گمرگ خاطرنشان کرد: در هفت ماهه نخست سالجاری ۱۷ هزار و ۲۹۵ نفر مسافر ورودی و ۲۲ هزار و ۱۷۷ نفر مسافر خروجی از خدمات گمرکی و تشریفات مسافری بهره‌مند شدند.

وی بیان کرد: مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد و خروجی ۱۲ درصد افزایش داشته که این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرزهای مجاز سیستان و بلوچستان تردد کرده‌اند.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان گفت: در این مدت ۲۴ هزار و ۳۰۹ کامیون به وزن ۴۸۶ هزارو ۲۶۴ تن شامل گاز، برنج، تخم زیره، ادویه، پنل خورشیدی و کانتینر خالی از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و چابهار به کشورهای پاکستان، افغانستان و امارات متحده عربی ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون و وزن سه درصد افزایش داشته است.

وی افزود: همچنین از ابتدای سال ۱۱۱ هزارو ۳۵۴ تن کالای گوگرد بصورت ترانشیپمنت به مقصد گمرک میرجاوه، ۲ هزارو ۳۴ تن برنج به مقصد گمرک باهنر و ۲۰۷ تن کیسه جامبو بگ به مقصد سایر گمرکات خارج شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا